Виховна робота з дітьми з особливими освітніми потребами є складовою та невідємною частиною комплексного корекційно-реабілітаційного освітнього процесу в  нашому Навчально-реабілітаційному центрі. Серед її важливих завдань є відновлення та розвиток пізнавальних та емоційно-вольових процесів, забезпечення максимально повної адаптації дитини в суспільстві, формування позитивних рис її особистості.

Правильно спланований та побудований освітній процес сприяє розвитку пізнавальних та психічних процесів дитини, її мовлення, сенсорики, моторики, корекції поведінки.

Основні ідеями, які лягли в основу виховної системи НРЦ № 21,  ґрунтуються на таких ціннісних орієнтирах:

  • визнання унікальності й талановитості кожної особистості та заборона будь-яких форм дискримінації;
  • розвиток вільної особистості через підтримку самостійності, підприємливості й ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
  • формування здорового способу життя і створення умов для гармонійного фізичного та психоемоційного розвитку дитини;
  • забезпечення добробуту й безпеки завдяки створенню атмосфери довіри, взаємоповаги і взаємодопомоги у шкільному освітньому середовищі; заклад освіти має бути безпечним місцем, де запобігають насильству й булінгу (цькуванню), надають потрібну допомогу;
  • утвердження людської гідності та доброчесності, зокрема академічної, через виховання чесності, відваги, наполегливості, милосердя, доброти, справедливості, поваги до прав людини;
  • плекання любові до рідного краю, української культури, дбайливе ставлення до довкілля;
  • формування активної громадянської позиції, відповідального ставлення до Української держави, історії українського народу, державної мови.

Загальна соціокультурна ситуація, виклики щодо збереження цілісності й державності України, військова загроза, завдання консолідації суспільства, реформування системи освіти визначають нагальність підвищення уваги до виховного потенціалу освітнього середовища, а також до виховання базових соціальних цінностей суспільства, соціальнозначущих якостей особистості, її компетентності й готовності до вияву відповідальної громадянської позиції і патріотизму.

Саме тому виховна система НРЦ реалізується за такими основними напрямами:

  • Національно-патріотичне виховання
  • Превентивне виховання
  • Підтримка ментального здоров’я
  • Виховання здорового способу життя
  • Подолання негативних явищ (булінг, домашнє насильство)
  • Запобігання та профілактика кримінальних правопорушень
  • Еколого-натуралістичне виховання, краєзнавство.
  • Моральне виховання.
  • Родинне виховання.
  • Художньо-естетичне виховання.
  • Розвиток творчих здібностей учнів.

Важливою ланкою в структурі виховної роботи НРЦ № 21 є розгалужена система гуртків, яка сприяє:

  • Розширенню знань та навичок
  • Формуванню спільноти
  • Розвитку критичного мислення та проблемного вирішення
  • Стимулюванню творчості та інновацій
  • Формування відповідального громадянина

Гурток «Декоративно-ужиткового мистецтва» сприяє формуванню компетентностей особистості засобами декоративно-ужиткового мистецтва та скульптури малих форм, розвиває пізнавальну та емоційно-чуттєву сфери. Виховує здатність орієнтуватися в навколишньому житті, пробуджує сприятливість до прекрасного, стимулює розвиток образного мислення, асоціативної пам’яті, елементів творчої уяви. Воно розвиває уяву і уявлення учнів, допомагає компенсувати недоліки в емоційному розвитку, сприяє закріпленню зв’язків між зображувальною і мовною діяльністю, сприяє розвитку активності дітей з особливими освітніми потребами, повертає дітей до витоків народних традицій.

«Квітковий дивосвіт» – Протягом останніх років в багатьох країнах світу набирає популярності гарденотерапія. Це особливий напрям реабілітації за допомогою заохочення до роботи з рослинами. Для нас це давно знайоми та дієвий спосіб реабілітація з результатом позитивного впливу на соціалізацію та адаптацію. Доглядаючи за рослинами, діти долають замкнутість та просто радіють життю, а це дуже важливий момент у реабілітації. Гарденотерапія є однією з найперспективніших технологій в рамках соціальної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами.

«Музичний гурток. Оркестр» – У системі психокорекційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами в нашому закладі використовується і музикотерапія. Навчання дітей грі на музичних інструментах та гра в оркестрі слугує методом та засіб мобілізації інтелектуальних, емоційних, рухових, мовленнєвих та інших функціональних можливостей організму дитини з психофізичними порушеннями.

Особливу психотерапевтичну і розвиваючу функцію виконує участь дітей у театральній діяльності. З метою корекції мови дітей з особливими освітніми потребами на базі НРЦ функціонує «Корекційний ляльковий театр». «Лялько-терапія» сприяє покращенню психологічного здоров’я дитини, її емоційного стану, розвитку спілкування, спостереження, моделювання, що у свою чергу забезпечує вироблення відповідних соціальних навичок та та впливає на відновлення багатьох психофізичних функцій організму дітей.

«Сучасні спортивні танці» — гармонійне поєднання мистецтва і спорту, духовного та фізичного розвитку. Заняття спортивними танцями сприяють гармонійному і всебічному розвитку дитини, допомагають розкриттю її творчих здібностей та формуванню спортивного характеру. Спонукають розвитоку інтересу до музично-ритмічної виразності, координації рухів, відчуття ритму, зорового аналізатора, слухового сприймання емоційної та словесно-логічної пам’яті, довільної уваги, образної уяви, корекційний розвиток особистості дитини ООП.

«Мистецтво орігамі» – це високоефективний арт-психологічний спосіб психокорекції (естетотерапії). Цей метод наші вихователі з успіхом використовують з розвиваючою, лікувальною та реабілітаційною метою. Наша практика свідчить, що використання в роботі такого методу як орігамі покращує настрій, зменшує рівень тривожності, допомагає встановити контакт з дитиною та оволодіти знаннями психічної саморегуляції. Завдяки величезному потенціалу та сталій практиці впровадження в нашому НРЦ, орігамі є перспективним методом психотерапевтичної роботи.

«Чарівні пальчики» – гурток, мета якого корекція і профілактика наявних відхилень у мовному розвитку дитини за допомогою поєднання слова і руху; розвивати увагу, уяву, мовлення, дрібну моторику, координацію рухів. Від рівня розвитку моторики залежить гармонійний та всебічний розвиток особистості. Такі заняття вирішують одночасно декілька проблем: впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, покращують розвиток мовлення, пізнавальних процесів та готують їх до успішної інтеграції та соціалізації.

«Фантазії на воді» – спрямований на розвиток міжпівкульної взаємодії, як засіб розвитку мовлення Ебру терапія дозволяє працювати зі страхами, тривожністю, замкнутістю і агресивністю. Допомагає зняти напругу (хронічне напруженя), формує м’язові затиски в тілі, результатом якої стають соматичні захворювання відбувається гармонізація емоційної сфери дитини, підвищується здатність до соціальної адаптації, корекція неврозів і неврозоподібних станів. Під час занять відбувається переключенню з інтелектуального навантаження на спонтанний вид діяльності; активізації роботи правої півкулі головного мозку, вивільнення прихованих творчих можливостей вашої дитини; відновленню нервової системи; поліпшенню концентрації та уваги.

«Футбол» – під час занять відбуваєтьсярозвиток рухового інтелекту дітей засобами футболу. Крім коригуючої функції, використання елементів футболу впливає на розвиток фізичних якостей, рухових навичок, інтелектуальних здібностей, сприяє підвищенню рівня захисних функцій організму. Це можливість соціалізації та реалізації талантів дитини у колективі. 

«Профорієнтація» – Маємо успішний проект, який діє більше 10 років. В рамках проекту відбувається надання профорієнтаційної підтримки учням у процесі вибору профілю навчання та сфери майбутньої професійної діяльності.        У загальній системі профорієнтації професійне просвітництво поєднується з професійною агітацією і профконсультацією. Це не тільки теорія, а і практика. Підтримуємо тісний зв’язок з багатьма закладами профтехосвіти, які відвідують наші учні. Профорієнтація є одним із шляхів соціальної реабілітації дітей з ООП.

Хочеться також наголосити, що в рамках великого проєкту «Особлива дитина», важливим щоденним завданням, яке ми успішно виконуємо є Соціально-побутове орієнтування, яке є наскрізною навичкою в усіх навчальних предметах та виховному процесі. Оволодіння навичками з соціально – побутового орієнтування полегшує соціально – психологічну адаптацію дітей з ООП. Це щодення набуття та закріплення навичок самообслуговування, орієнтації в сучасному суспільстві та підотовка дитини до самостійного дорослого життя.

Загальноосвітню підготовку учнів ми розглядаємо у поєднанні з формуванням соціальної адаптованої особистості.

Більше детальної інформації щодо виховної роботи Ви можете дізнатися в розділі «Події».